Praktijk voor fysiotherapie en manuele therapie
Hoofdvestiging
Zeearend 2, Almelo
Nevenvestiging
De Gors 20, Almelo

Medical taping is een veel toegepaste tapemethode binnen de sport- en algemene fysiotherapie. Medical taping is ontstaan vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is, om de gezondheid te behouden of te herstellen. De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. De tape heeft een soort "liftende werking" op de opperhuid, die de spieren in hun functie ondersteunt , zonder daarbij de beweging te beperken.
Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstelproces geactiveerd. De anti-allergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uurs behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

De effecten van medical taping zijn:

• het verbeteren van spierfunctie door verminderen spierspanning
  • het ondersteunen van gewrichtsfunctie dor het stimuleren van het houdingsgevoel, corrigeren van de bewegingsrichting en vergroten van de stabiliteit.
    pijndemping
  • het opheffen van belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer
    neuro-reflectoire beïnvloeding

Indicaties voor medical taping